Categories
Tanzania 2013

Dag 1 och 2: Ankomst och installation

Klockan 9.50 måndag morgon landade vi på Kilimanjaro airport efter en lång flygresa med Qatar airways.Efter att ha fixat visum och hämtat vårt baggage blev vi upphämtade av våra vänner Thomas och Jacque. Det blev ett kärt återseende med dem och Kilimanjaro regionen när vi färdades i deras bil mot Moshi. Vi fick inte särskilt […]

Klockan 9.50 måndag morgon landade vi på Kilimanjaro airport efter en lång flygresa med Qatar airways.Efter att ha fixat visum och hämtat vårt baggage blev vi upphämtade av våra vänner Thomas och Jacque. Det blev ett kärt återseende med dem och Kilimanjaro regionen när vi färdades i deras bil mot Moshi. Vi fick inte särskilt mycket sömn på planet och dygnet kändes därför omkastat. Vi åkte först till Chris Burger och ”fikade ala Africa” med te, samosa och kebab (läs friterad köttrulle). Efter vårt stopp där fick vi äntligen bli färdade till huset där vi nu bor. Vi blev glatt överraskade vid första intrycket och framförallt kändes området väldigt tryggt.

Vårt hus

Köket

Vi packade sen upp alla väskor och sorterade ut presenterna (de som kom med trots att vi var tvungna att rensa bort 15 kg i Sverige). Thomas kom tillbaka med bilen och hämtade upp oss. Vi körde hem till dem först för att hälsa på och överlämna lite presenter och sedan åkte vi till den nya matbutiken Nakumatt. Butiken fanns inte förra gången vi var i Moshi och vi trodde det skulle vara en välsorterad supermarket då det är en stor kedja i östra Afrika men det blev något av en besvikelse då den inte var det. Hur som helst hittade vi det mest nödvändiga och blev sen skjutsade till ett hotell utanför stan för god middag (grillat kött med sallad). Efter det åkte vi hem till huset för att se på film. Det blev läggdags tidigt eftersom vi bara hade sovit två timmar på planet. Tyvärr så verkar vi bo granne med en moské (jo, 90% är kristna) så det var bönutrop och därmed svårt att somna…

Thomas

Vid 5-tiden på morgonen började bönutropen igen, suck. Men nu var det även tuppar som gal och bilar och lastbilar som låter i närheten. Det kommer ta en stund innan man vänjer sig vid ljuden här vid huset, tror vi. Vi gick tillslut upp vid 8-tiden för att börja dagen med en god frukost beståendes av äggröra, smörgås, avokado och te. En stund efter frukosten tog vi en promenad in till stan och passerade då Majengo souvenirerna där Linus vän Msamy är konstnär. En annan vän vi träffade var Bosco som arbetar på internetcafét Pam. I stan var vi på Thomas & Linus internetcafé KiliCom, shoppade på marknaden och på supermarket. Innan vi gick tillbaka till huset åt vi lunch på en inhemsk restaurang (10:- för mat och 3:- för dricka) tillsammans med vår kollega Elihaika. Vi gick tillsammans tillbaka till huset där vi satte oss och diskuterade Elihaikas planer för framtiden. Elihaika fick också några presenter, bl.a. en kamera. Thomas kom på besök så vi satt och pratade med honom en stund också innan de åkte hem till sig. Vi var väldigt trötta då och la oss för att vila en stund innan vi ganska kom på att det snart skulle bli mörkt (det är kolsvart vid 19 här) och vi inte hade någon middag. Därför tog vi en promenad i närheten och det slutade med att vi köpte med oss samosas och kebab som vi sedan åt tillsammans med gurka och avokado. Till efterrätt blev det lite mango.

Nu ligger vi i sängen och skriver dagbok och lyssnar till bönutropen på främmande språk…