Categories
Tanzania 2013

Sommaren i Tanzania

Här kommer ett sista och sammanfattande blogginlägg om våra 3 sommarmånader i Tanzania. Som jag redan har skrivit och sagt en massa gånger redan så har sommaren och resan varit fantastisk. Jag har fått uppleva så mycket mer den här resan än den förra resan för 3 år sen. Vi har gjort så mycket mer […]

Här kommer ett sista och sammanfattande blogginlägg om våra 3 sommarmånader i Tanzania. Som jag redan har skrivit och sagt en massa gånger redan så har sommaren och resan varit fantastisk. Jag har fått uppleva så mycket mer den här resan än den förra resan för 3 år sen. Vi har gjort så mycket mer och jag har varit involverad i saker och ting på ett helt annat sätt.

Tanzaniaprojektet
Huvudanledningen till att vi åkte till Tanzania var för att jobba med Tanzaniaprojektet. Två av våra kollegor finns ju där nere så under sommaren har vi hjälps åt att besöka volontärplatser och haft möten om det mesta. Jag som är webbredaktör har också jobbat mycket med hemsidan (både den nuvarande och en ny som kommer om några månader) och det har varit väldigt mycket lättare att uppdatera aktuell information, bilder etc på plats. Det känns också som att Tanzaniaprojektet bara blir bättre och bättre hela tiden och vi kollegor kommer allt närmre varandra och samarbetar bättre. Så kul!

Elihaika, Thomas och Jacquline
Namnen i rubriken ovan är de tre personer i Tanzania som jag och Linus står närmast, de två förstnämnda är medarbetare i Tanzaniaprojektet samt managers för varsitt internetcafé. Jacquline är Thomas fru och också mycket driven och hjälper till med det mesta. Jag träffade alla tre förra resan men det var den här resan som jag faktiskt lärde känna dem på riktigt. Vi har spenderat många timmar tillsammans med både jobb och fritid. Det känns som man lär sig mycket av att ha vänner från en helt annan kultur och ett helt annat tänk.

Semester och utflykter
Såklart har vi också hunnit med en del semester i sommar. När min familj var Tanzania gjorde en två dagars safari i Tarangire national park och Ngorongorokratern och fick se många fina djur. Vi tog oss också till Kishumundu waterfall och till en riktig massajby och hälsade på. Sedan i slutet av resan så var jag, Linus, Thomas och Jacque i fantastiska Pangani på östkusten. Helt perfekta utflykter som avbryter det vardagliga livet lite.

Jag kommer inte sakna…
Jo, klart det finns saker som inte kommer saknas 😉

• Böneutropen som väckte oss innan klockan 5 varje morgon
  • Sängen (hård 120 cm säng och myggnät)
  • Smutsen och hur smutsig man själv och allt är mest hela tiden
  • Strömavbrotten
  • Lååååångsamt internet
  • Ödlorna och kryp som bodde i vårt hus (man skulle ju typ dö om en ödla sprang på väggen inomhus i Sverige, i Tanzania hade vi säkert 10 varje dag)
  • Alla försäljare på gatorna i Moshi som är rejält ihärdiga, tjatar och går efter en flera hundra meter innan de ger sig
  • Andra otrevliga som endast vill lura en, är ute efter ens pengar och behandlar en annorlunda bara för att man är vit/turist
  • Myggen!

Förra gången jag var i Tanzania var minuslistan längre än pluslistan men så är det inte den här gången. Efter att ha varit i Tanzania för 3 år sen sa jag att jag aldrig mer skulle åka dit igen. Nu har jag svårt att se att vi inte skulle åka dit med några års mellanrum mellan varje resa. Det är ganska svårt att förklara vad det är man tycker om. Jag tror det är svårt att sätta ord på upplevelserna man gör där. Med andra ord; åk dit om ni får möjlighet!

Här kommer lite bilder från de sista dagarna i Tanzania. Vår dator dog några dagar innan vi skulle åka hem så därför kom det inga bilder…

Tanzania 3076
Sista besöket på Coffee shop. Vi var så trötta så vi la oss ner i deras soffa i väntan på vår beställning

Tanzania 3080
Dagen innan vi åkte hem åkte vi ut till Mvuleni för att kolla status för vattenprojektet

Tanzania 3109
Patrick på Mr White skötte vår tvätt hela sommaren, lika glad varje gång vi kom dit!

Tanzania 3115
Vi besökte Elihaika i hennes nya boende

Tanzania 3124
Sista middagen – restaurangen med 300 rätter! Lycka till att hitta det i Stockholm liksom… 😉

Det var allt jag hade att bjuda på för den här gången. Jag vill tacka alla som har följt bloggen under sommaren. Nu fortsätter jag att blogga som vanligt på jessicahultgren.se och där kommer jag att skriva om allt möjligt som händer mig och som jag funderar på 🙂