Categories
Tanzania 2013

Dag 5: Första Tanzaniaprojektetmötet här

Chapati är något som jag har saknat sedan förra gången vi var här för 3 år sen. Det är ett bröd som är bakat på endast majsmjöl, vatten och salt och smakar jättegott. Idag bestämde vi oss därför för att äta frukost ”ute” och gick en liten morgonpromenad till Chris burger för att äta dessa […]

Chapati är något som jag har saknat sedan förra gången vi var här för 3 år sen. Det är ett bröd som är bakat på endast majsmjöl, vatten och salt och smakar jättegott. Idag bestämde vi oss därför för att äta frukost ”ute” och gick en liten morgonpromenad till Chris burger för att äta dessa indiska tunnbröd. Det smakade lika gott som jag kom ihåg det och till våra chapatin åt vi scrambled eggs som också kom med toastbröd. Inte så nyttig frukost alltså, men väldigt god. Annars äter vi ju hemma och steker ägg som vi äter med nån skiva mörkt bröd (så mörkt man kan få tag på här) med smör. Efter vår frukost knallade vi upp till KiliCom där jag äntligen kunde ladda upp lite dagboks-/blogginlägg och kika runt på internet.

Strax innan lunchtid gick jag och Linus till hotellet YMCA där vi frågade efter föreståndaren som vi fick träffa och presentera oss för. Det är på YMCA som våra grupper som reser via Tanzaniaprojektet bor och därför ville vi presentera oss. När vi hade lämnat henne gick vi oss satte oss i restaurangdelen och då kom en högre chef fram till oss och vi satt och pratade med honom också en stund. Han var jättetrevlig och erbjöd oss en liten rundvisning på hotellet vid senare tillfälle. Vid 12-tiden dök våra kollegor Thomas och Elihaika upp för lunchmöte, det första offiella här nere. Vi gick igenom lite dokument och hur vi ska lägga upp vårt arbete under vår resterande tid. Jag känner mig lite ivrig och vill komma igång men allt är ”pole pole” (swahili för långsamt) här nere så det tar en stund men vi går i alla fall framåt.

Efter lunchen gick jag och Linus in till marknaden där vi köpte gurka (3 för 4 kr), stora avokado (3 för 8 kr), aubergine (3 för 4 kr), tomater (6 för 4 kr) och apelsiner (5 för 4 kr). Det känns härligt att köpa grönsaker på det här sättet. Det är långt ifrån att plocka grönsakerna på Willys i en plastpåse, väga den, sätta en ettikett på den och blippa den. I alla fall om man självskannar som vi gör. Hursomhelst så var vi rätt trötta efter marknaden och tog vår första taxiresa för den här gången tillbaka till huset (8 kronor för 2 kilometer). Väl hemma så har vi nu äntligen fått vårt internet att fungera (dock ej telefonerna) men det går ju väldigt upp och ner med hastigheten. Vi har också fått låna ett bord att ha som arbetsbord så nu känns det som att vi kan börja jobba mer.

Kvällen har vi (som vanligt) spenderat med hemlagad middag, bloggskrivande och filmtittande. Imorgon ska vi (som jag skrivit typ varje dag, hehe) testa gymmet, försöka hitta ett kitimoto-ställe och arbeta med firman. Vattnet är slut också, så vi måste köpa mer…